Search

Wednesday 15 November 2017

E-book : Kitab Mun Yatul Mushalli (Versi Rumi)


Sila klik gambar diatas untuk download e-book Mun Yatul Mushalli

Munyatul Mushalli diselesaikan pada tahun Hijrah, 1242. Ini bererti pengarangnya, as-Syeikh Daud Abdullah al-Fathani 'berusia' tatkala menamatkan penulisan kitab tersebut, jika mengambilkira pendapat yang mengatakan bahawa beliau lahir pada tahun 1133 H. Pendapat lain 1153 H dan 1183 H.

Dalam usia sama ada 109 tahun (jika lahir tahun 1133 H), atau 89 tahun (lahir tahun 1153 H), sekalipun berumur 59 tahun (lahir tahun 1183 H), namun bukanlah masih boleh dianggap satu umur yang 'muda' bagi seseorang menghasilkan sebuah karya sedemikian. Bahkan hingga hari ini Munyatul Mushalli masih tetap 'segar', tanpa mengira betapa modennya zaman yang datang kemudiannya. 

Pengaruh nama ulama besar Melayu, Syeikh Daud al-Fathani sangat kuat melalui karya-karya peninggalan, yang antaranya adalah kitab Munyatul Mushalli. Buktinya, dari dulu hingga hari ini hasil karya-karya beliau banyak diajarkan serata Nusantara, baik bidang Fiqh, Tasawuf, Aqidah dan sebagainya, selain mencangkupi pelbagai genre, sama ada berbentuk puisi, syair, nazam, manaqib dan sebagainya, juga melalui pelbagai medium, dari belajar secara bertalaqqi di pondok-pondok, hinggalah ke peringkat masyarakat awam di surau/masjid/ sebagainya, hinggalah kepada rakaman melalui kaset, dan alhamdulillah, buat julung kalinya mulai tahun 2011, Munyatul Mushalli diajarkan di kaca televisyen. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...